Obligatiile administratorului de bloc sunt finite dar cunoasterea acestora poate fi utila in rezolvarea diverselor probleme care apar in cadrul asociatiei de locatari. In principiu serviciile pe care un administrator de bloc trebuie sa le ofere sunt servicii financiare, de contabilitate, casierie si servicii administrative. De calitatea serviciilor oferite de acesta depinde, de foarte multe ori, bunastrarea locatarilor. Confortul acestora este dat de functionarea permanenta a utilitatiilor, de o administrare tehica si sanitara eficienta.
Una dinitre cele mai importante obligatii ale administratorului de bloc o reprezinta evidenta financiara. De calitatea acesteia depinde gestionarea fondurilor asociatiei de locatari. Achitarea taxelor si impozitelor catre stat, plata facturilor catre prestatorii de servicii si furnizorii de utilitati si mentinerea unei bune colaborari cu acestia, intocmirea registrului Jurnal, verificarea registrelor contabile sunt doar cateva din sarciniile pe care administratorul imobilului trebuie sa le indeplineasca.
De modul in care administratorul de bloc isi indeplineste obligatiile contabile depinde buna repartizare a cheltuielilor ce vizeaza prestatorii de servicii si furnizorii de utilitati. Calcularea cotelor de intretinere, informarea locatarilor cu privire la repartizarea cheltuielilor, intocmirea lunara a listelor cu cotele de contributie ale proprietarilor, de cele mai multe ori sunt realizate manual de catre administratorul blocului “cu pixul”. Nu sunt multi cei care beneficiaza de softuri moderne care cresc eficienta serviciilor si reduc timpul alocat calcularii si intocmirii actelor. Multi dintre acestia sunt depasiti de progresul tehnologic.
Serviciile de casierie presupun incasarea cotelor de intretinere corespunzatoare fiecarui apartament si aplicarea penalizarilor dupa afisarea prealabila a programului de incasare. Calitatea acestui serviciu variaza mult in functie de modul in care programul de incasare este respectat, de cooperarea locatarilor, de prezenta in randul proprietarilor a rauplatnicilor si, nu in ultimul rand creaza mediul favorabil pentru generarea suspiciunilor cu privire la modul in care banii sunt manevrati.
De eficienta partii administrative depinde, insa, in cea mai mare parte confortul locatarilor si relatiile interumane ce se stabilesc intre acestia si administratorul de bloc. Verificarea periodica a integritatii contoarelor de apa, a starii subsolului, a functionalitatii retelei electrice si a liftului, a cailor de acces in imobil, pastrarea curateniei atat in bloc cat si la ghena de gunoi, supravegherea lucrarilor de reparatie si imbunatatire care vizeaza blocul, toate acestea influenteaza in mod direct calitatea vietii proprietarilor.
Este stiut faptul ca un singur om, cu toata bunavointa, nu poate indeplini la calitate optima toate aceste servicii. Probleme apar si la nivelul relatiilor interumane dintre locatari si administrator, acestea putand degenera. Neavand o pregatire juridica corespunzatoare solutionarea eventualelor probleme de ordin juridic pentru recuperarea restantelor este intarziata, necesita cheltuieli suplimentare si poate duce la imposibilitatea platilor catre furnziori si implict la penalitati sau dupa, caz sistarea serviciilor acestora catre asociatie.