DPF (Diesel particulate filter ) sau FAP (Anti-particulate filter) este un sistem pentru eliminarea particulelor din gazele de esapament generate de motoarele diesel. In functie de model, exista doua sisteme: filtre de particule fara aditiv, utilizate la autovehiculele la care filtrul de particule poate fi pozitionat in apropierea motorului si filtre de particule cu aditiv folosite la autovehiculele la care nu este posibila o dispunere a filtrului in apropierea motorului.
Filtrul cu strat catalitic de acoperire functioneaza fara aditiv si beneficiaza de un strat de acoperire ce contine metale nobile, cu efect dublu. La regenerarea pasiva se realizeaza o transformare treptata si lina in CO2 a calaminei depuse în catalizator. Acest proces se declanseaza la o temperatura cuprinsa intre 350 – 500 °C si se efectueaza continuu, fara a necesita masuri suplimentare, in special la rularea pe autostrada. Numai in cazul utilizarii mai indelungate cu nivel redus de sarcina (de exemplu in traficul urban) la fiecare 1.000 pana la 1.200 kilometri, prin intermediul unei majorari active a temperaturii gazelor de esapament pana la aproximativ 600 °C, este asigurata o regenerare suplimentara a filtrului. Particulele depuse in filtru sunt arse la aceasta temperatura.
In cazul sistemelor cu aditiv, acesta este utilizat pentru reducerea temperaturii de aprindere a calaminei la aproximativ 500 °C. In functie de stilul de condus, este necesara o regenerare la fiecare 500 pana la 700 km. Aditivul este clatit automat la fiecare alimentare cu carburant pentru a ajunge în rezervorul de carburant. Un litru de aditiv este suficient pentru o cantitate de aproximativ 2.800 de litri de carburant.
Filtrul de particule este consumabil si durata de viata este garantata de producator la aproximativ 150.000km. Trebuie sa retineti, curatarea chimica sau cu jet de apa este inutila atunci cand filtrul de particule depaseste perioada lui de utilizare. Nu faceti decat sa amanati schimbarea/eliminarea lui si sa pierdeti timp si bani cu problemele cauzate de acesta masinii.
Problemele des cauzate de FAP / DPF (filtrul de particule):
» Puterea scazuta a autovehiculului
» Becuri aprinse, mesaje de avertizare in bord
» Consumul crescut de combustibil
» Distrugerea motorului prin rulaj frecvent avand postinjectie
» Distrugere turbina prin imposibilitatea evacuarii gazelor
» Limitare turatie la maxim 3000 rpm si viteza maxima redusa, regim avarie
» Fum negru datorita regenerarii continue
Anularea filtrului FAP / DPF (Diesel Particulate Filter) este binevenita, daca luam in considerare pretul ridicat pentru inlocuirea acestuia (aproximativ 1500-2000 euro), costul carburantului consumat sau timpul pierdut cu regenerarea fortata in service.
Prin anularea software direct in ECU si eliminare fizica, nu vor mai exista niciodata probleme cu filtrul de particule, nu va mai trebui regenerat si nu vor mai exista becuri aprinse in bord. Aceasta este o solutie mult mai fiabila decat emulatoarele de filtru, care pot provoca probleme de-a lungul timpului.
Cum va functiona masina dupa indepartarea filtrului?
Dupa indepartarea filtrului va creste viteza de tranzitare a gazelor de esapament. Acest lucru are un impact pozitiv asupra consumului si va exista o crestere de performanta. Un motor turbo diesel fara filtru de particule se va incadra in limitele de emisii pentru EURO 4.