A inregistra o marca inseamna a detine drepturi depline pentru o anumita asociere de simboluri, cuvinte, imagini, cifre, reprezentari grafice etc, astfel incat nimeni altcineva sa nu o mai poata folosi decat strict cu acordul tau. Inregistrarea unei marci este in mod deosebit utila pentru cei care au firme sau produse pe care doresc sa le foloseasca exclusiv, fara sa existe riscul ca altcineva sa poata oferi produse sau servicii sub acelasi nume. Cu toate acestea, o marca poate sa fie inregistrata atat de o persoana juridica cat si de una fizica.
Daca doresti sa inregistrezi o marca doar la nivel national, lucrurile sunt destul de simple pentru ca acest lucru este gestionat de o singura institutie: OSIM. Inregistrarea marcilor la OSIM este primul pas pe care il face o afacere de succes care doreste sa castige mai multi clienti, mai multa notorietate si in acelasi timp parteneri care sa aiba mai multa incredere in afacerea ta.
Pentru a extinde o marca inregistrata dincolo de granitele Romaniei, in mod traditional trebuie sa obtii inregistrarea marcii pentru fiecare tara in parte pentru care iti doresti sa ai marca inregistrata, lucru care inseamna bineinteles mai multe cheltuieli pentru fiecare in parte. Ca sa poti sa ai marca inregistrata la nivel international ai in principal doua variante: fie sa aplici pentru marca inregistrata la nivel international prin intermediul conventiei incheiate intre mai multe state la Protocolul de la Madrid sau inregistrare de marca comunitara.
Avantajul principal la marca comunitara este asigura inregistrarea marcii pentru toate tarile membre ale Uniunii Europene. Aceasta inseamna ca cu o singura achitare a taxelor reusesti sa obtii dreptul de marca inregistrata in 27 de tari. Avantajul spre deosebire de o marca inregistrata la nivel international este ca nu ai nevoie sa faci mai intai o inregistrare de marca la nivel national, ci poti semna direct pentru marca comunitara si ai dreptul in toate tarile.
Marca comunitara ne ajuta sa obtinem o marca inregistrata pentru mai multe tari cu costuri mai mici. Exista bineinteles si un dezavantaj: daca cineva contesta dintr-un stat marca pe care o propui pentru inregistrare, dreptul de inregistrare a marcii este anulat pentru toate tarile, chiar daca in tara respectiva nu ai in intentie sa o folosesti.